SHout






Rabu, 20 Mac 2013

Bentan Oh Bentan!

Assalamualaikum ..

Qaseh dah dua kali mengalami badan seram sejuk mula2 hari ke 4 kemudian dua hari lepas kena lagi. Paling teruk kai kedua kena tu .. tak tau mana silapnya .. badan Qaseh seram sejuk mcm nak demam .. pastu satu badan kebas semacam .. kepala pening macam nak pitam .. bila tanya pada mak Qaseh katanya bentan urat tu .. Tak sangka leh kena .. memang badan tak selesa dan rasa nak menangis je tanggung kebas badan tu. Klu silap pergerakan leh jadi kejang. Lagilah sakit ..

Memang klu ikut org2 tua jika kena bentan urat badan rasa lemah seperti nak demam, serta bisa urat dan sendi. Mak Qaseh kata demam bentan urat ni jadi bila ibu yg dlm pantang tu tiba-tiba rasa seram sejuk, rasa nak demam atau mengiggil dan selalunya berlaku bila urat sendi serta badan tegang dan rasa kejang.

Bila tanya mak Qaseh apa ubatnya? Mak Qaseh kata takde ubat, kena bertungku satu badan .. bagi badan panas .. pakai baju tebal2 supaya berpeluh .. dengan cara tu .. baru akan elok ..

Qaseh tanya lagi cmne Qaseh leh kena .. katanya Qaseh lasak sangat kot .. bila fikir balik memanglah .. Qaseh basuh baju (gne mesin basuh yer) .. gosok baju anak nk sekolah dan husband nk kerja .. mandikan baby .. kemas rumah .. basuh pinggan ..

Nak tau x klu ikut org2 tua basuh pinggan pown x bleh .. air dlm cerek pown x leh angkat sbb dikatakan berat utk ibu dlm pantang .. apatah lg buat kerja2 yg gne tenaga ..

Bila cari kat internet rupa2 nya banyak lagi jenis Bentan yang Qaseh jumpa. Yang paling teruk bila Bentan peranakan .. leh jadi tumpah darah tau! Itu lagilah seksa .. kalau terkena jawabnya kena mula balik pantang dari awal. Contohnya kalau kena hari ke 20 .. hari esoknya yg ke21 tu dianggap hari pertama berpantang ..

Puncanya? Kalau tersadung ibu jari ke .. terlalu lasak ke .. huhuhu takutnya!!!

Nyesal plak x dgr ckp mak Qaseh .. katanya org pantang ni sepatutnya duduk x leh kaki tergantung .. kne duk dgn kaki melunjur je .. sepanjang 44 hari tu .. klu jalan tak leh nak laju2 .. tak leh kena embun atau hujan .. sebab tu org dlm pantang mmg kena pantang semuanya selama 44 ari .. duk je atas katil jadi permaisuri .. minta je klu nak apa2 .. baby tu pown kalau nak menyusukan kena ada org tolong angkat bagi kat kita ..

Tapi .. nak wat camne .. Qaseh pantang sendiri je kat rumah .. sampai mggu ke2 je mak Qaseh leh jaga .. sbb mak Qaseh berniaga .. so, pastu lupa sume pesan mak .. lagipun tak sampai hati nak tgk rumah bersepah .. anak2 tak de org nk urus .. baju berlambak2 dalam bakul .. tak kan nak harapkan suami .. dia lagi penat kerja .. Qaseh ckp cmtu sbb Qaseh pown kerja .. gne otak lagi penat dari gune tenaga .. tul tak? Jadi, jawabnya tanggung je ler ..

1 ulasan:

Iffah Afeefah berkata...

mmg leceh kalo pantang qaseh

mne ley aktif sngt

grrr

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail