SHout






Isnin, 18 Mac 2013

Tips Keluarga Bahagia : Bagaimana Tegur Anak

Assalamualaikum ..

Hari ini Qaseh akan bercerita mengenai 'bagaimana tegur anak' dengan cara yg betul.

Kebanyakan kita mempunyai anak dan bakal mempunyai anak dan tentu kita terfikir bagaimana tegur anak .. betul ..? Bila cerita mengenai kanak2 kita akan terfikir "jika aku ada anak nanti, garang ke aku dgn anak2?"
Tolong sangat2 jangan garang dengan anak2 lebih2 lagi sampai memukul atau merotan. Budak2 zaman sekarang bkn mcm zaman mak ayah kita dahulu. Senang dgr kata .. hormat org tua .. klu rotan yg digunakan mereka hanya akan jadi takut dgn kita bila kita ada rotan .. bukan hormat dgn kita. Apa yg kita mahukan ialah hormat dari mereka. Bila mereka hormat, mereka akan patuh dan dgr cakap kita.
Jadi, mcmana nak mengajar mereka? Sebenarnya byk tips2 keibu bapaan diluar sana yg kita boleh search je pakai pakcik google kan .. salah satunya ialah gunakan 'psikologi' ketika menegur mereka. Bagikan contoh2 keadaan sekeliling jika perlu.
Contohnya, ketika ingin menegur mereka kerana memukul adik katakan pada mereka " abang tak sayang adik ke? Kalau mama bagi adik pada org lain abg suka tak?" Kalau di jawab tak suka .. jadi bagilah tahu pada dia .. kalau macam tu jangan kacau adik, jangan pukul adik. Boleh?
Itu salah satu je caranya. Hanya pendapat dari Qaseh. Lain kanak2 lain perangainya dan mungkin lain cara untuk mengajarnya. Betul tak?
Jadi, untuk menjadi ibubapa yg terbaik bukanlah senang ... tetapi tidak susah jika kita usaha .. dimana ada kemahuan disitu ada jalan..

Tiada ulasan:

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail