SHout






Rabu, 6 Mac 2013

Tips nak banyakkan susu badan?

Assalamualaikum ...
Alhamdulillah ... mungkin dah rezeki Zahrah ... x sangka jugak susu badan Qaseh banyak macam ni ... mungkin sebab zahrah mmg kuat menyusu berbanding abang2nya kot ... x sempat nak bengkak susu dah diminumnya ...

Namun, akhir2 ni susu semakin bnyak ... kenapa yer? Nak tau ke tipsnya? Senang je, bagi si ibu yg akan bekerja nanti minggu ke dua dh leh start pam susu utk simpanan. Pam susu dlm masa 3 jam ... waktu baby tido ... klu baby jaga, bg baby dulu minum pastu baru pam ... jadi nampak tak kat situ ... susu sentiasa keluar je ... semakin byk susu keluar makin byklah susu badan kita dihasilkan ... percaya atau tak ini adalah proses permintaan dan tawaran seperti belajar dlm ekonomi. Semakin byk permintaan semakin byk tawaran kan...

Tips kedua ... mak Qaseh bagi Qaseh minum soya panas ... dgr cite soya membantu memperbanyakkan susu ... tak pasti betul ke tak ... ini sebab Qaseh x leh nak makan jamu lagi ... jadi mak Qaseh bg soya panas tu ...

Tips ketiga ... mak Qaseh bagi makan tauhu bakar ... samalah fungsinya ngan soya tu ... utk banyakkan susu ...

Tips yang keempat ... banyakkan minum air masak ye ... kenapa? Membantu ke? Soalan tu mungkin saya tak dpt jwb ... tapi pada pendapat Qaseh ... klu badan kita kurang air ... kita akan dpt dehidrasi ... klu dah badan kita kurang air ... macam mana nak hasilkan susu yang banyak? Silap2 tak de susu langsung ... kan ... sbb air utk badan kita sendiri tak cukup ...

Tips yang terakhir ... yang ini penting ... seorang ibu yg ingin menyusukan anaknya secara ekslusif dgn susu badan kena berpikiran positif ... kenapa? Otak juga berkait rapat ngan tubuh badan kita kan. Kalau kita kata "x de susu ... x de susu" memang lah akan mempengaruhi otak kita seterusnya susu yang dihasilkan pun kurang ... cuba kalau kita kata "banyaknya susu ... rezeki anak" sekaligus otak kita terima mesej tu dan akan menghasilkan susu yang lebih byk lg ...

Itu je tips yg Qaseh nk kongsi dgn ibu2 di luar sana ... semoga berjaya yerk!

1 ulasan:

Alycia berkata...

tq for sharing.. walaupun dh xbf lg, tp good utk ms akan dtg ;)

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail