SHout






Jumaat, 8 Julai 2011

Siapa Aku Dihatinya Siri 5

          "Hoi...makcik! Mengelamun pulak dia. Kita duk membebel kat dia, boleh plak dia bantai termenung. Kau ingat kat siapa hah?" tegur Qaseh apabila melihat Liza tidak menjawab pertanyaannya sambil mencuit di pinggang Liza.

          "Oh mak kau...mak kau kat kebun! Eh...eh.."Liza yang sememangnya seorang yang kuat melatah terkejut apabila Qaseh mencuit pinggangnya. "Aduh...kau nie kenapa? Aku pantang betullah orang cucuk pinggang aku. Nasib baik kat rumah, kalau kat public tak tau lah aku bersilat ke apa..." bebel Liza kerana terkejut dengan cuitan Qaseh itu.

          "Marah orang pulak! Dah kau duk mengelamun sengsorang. Buat habis air liur aku je membebel dekat kau. Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan." marah Qaseh bersungguh.

          "Beb...jangan lah marah kot! Yelah...yelah aku salah...sorry okeh...! Dah...dah, jangan nak muncung macam platipus tuh...tak comel dah kawan aku nie." pujuk Liza apabila melihat Qaseh muncung. Boleh buat penyangkut baju dah.

          "Tapikan Qaseh...apa kena mengena Zack sepupu aku dengan kau? Takkan dia yang buat kau sampai jadi macam ni? Tak lalu makan minum...mandi pun agaknya tak basah" Liza mula bergurau dengan Qaseh. Liza sememangnya begitu. Pandai memujuk. Kerana itulah Qaseh senang berkawan dengannya.

          "Banyaklah kau punya tak basah kan...Siapa yang tak suka mandi kat sini? Tengok sekarang nie...bangun pagi tak gosok gigi dengan tak basuh muka dah tercongok kat bilik aku kan. Ee...busuk!" Qaseh berpura-pura menutup hidungnya.

          "Yelah, aku pergi mandi. Lepas ni kita keluar nak?" ajak Liza. Tujuannya agar Qaseh tidak lagi termenung. Naik risau dia memikirkan hal kawannya itu.

          "Eh! nak pergi mana?" tanya Qaseh tidak sabar. "Kita pergi...shopping nak? Dah lama kita tak pergi shopping sama-sama kan. Jom! aku belanja kau." balas Liza dengan bersungguh.

          "Kau nak belanja aku? Biar betul? dah dapat gaji ke?" tanya Qaseh kegembiraan.
          "Ah..ah...kan hujung bulan ni. Lagipun aku dapat tips dari klien aku." Liza membalas dengan senyuman yang lebar.

          "Tips? Apa tuh?" tanya Qaseh sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
          "Minggu lepaskan aku flight ke Korea. Klien kitaorang ambil aku jadi pemandu pelancong kat sana. Tu yang aku dapat lebih ni." terang Liza kepada Qaseh. 

          Qaseh sememangnya tidak tahu istilah-istilah yang diguna pakai oleh Flight Attandance ni. Liza yang bekerja sebagai pramugari atau Flight Attandance sememangnya sudah biasa dengan istilah-istilah yang digunapakai oleh mereka apabila menjalankan tugas. Dan kebanayakan istilah tersebut lebih kepada perkataan dari bahasa inggeris.

          "Oh...mana aku tau. Yang aku tahu pita tape jer!" balas Qaseh sambil tergelak kecil. "Dah lah, aku nak mandi. Kau siap cepat tau! Cantik-cantik sikit." kata Liza sambil mengenyit mata pada Qaseh. Liza sebenarnya ada agenda tersendiri mengajak Qaseh keluar bersamanya.

***

          "Kau nak bawak aku gi mana?" tanya Qaseh kehairanan kerana melihat arah tujuan mereka berlainan dari tujuan sebenar. "Ini bukan jalan nak ke KLCC kan? Kenapa? Tak jadi pergi KLCC ker?" tanya Qaseh masih tak puas hati.

         "Kau ni...kenapa? Kau ingat aku nak jual kau ker? Ee..please lah ok...baper sen sangat aku dapat kalau jual kau nie? Heheh..." Liza menyakat Qaseh dan tersenyum hingga ke telinga.

           Dia gembira mengingatkan agendanya sebentar nanti. Mesti Qaseh terkejut fikirnya. Dia ingin sangat menolong kawannya itu. Dia tahu yang Qaseh akan berterima kasih padanya suatu hari nanti. Dia juga tahu yang Qaseh akan marah padanya. Baginya kebahagiaannya kawan karibnya itu lebih penting. Dia tidak kisah lagi jika dimarah oleh Qaseh. Baginya juga kemarahan Qaseh hanya sekejap sahaja. Tidak berpanjangan.

          Liza meletakkan kereta di perkarangan tempat letak kereta di Taman Tasik Shah Alam yang berada berdekatan dengan kompleks membeli belah PKNS. Qaseh hanya mengikut sahaja di belakang Liza. Malas dia nak bertanya lagi. Bila ditanya, macam-macam alasan yang diberi oleh Liza kepadanya.

          Lagipun, Liza yang mengajaknya ber'shopping'. Qaseh tidak kisah dimana pun. Janji Liza belanja fikir Qaseh.

          Tiba-tiba, Qaseh kehilangan Liza dari pandangan matanya. "Haish...mana pulak Liza ni? Tetiba je hilang." Qaseh bercakap sendirian. "Alamak! Aku lupa cas handphone plak. Macamana nak call Liza nie? Hah! Public phone!" Liza berlari anak apabila ternampak pondok telefon di dalam kompleks membeli belah itu.

          Dalam kekocohannya berlari ke arah telefon awam itu, Qaseh terlanggar seorang pemuda yang bertubuh sasa. Qaseh yang memang tengah kerunsingan kerana kehilangan Liza, menjadi marah kerana pemuda itu hanya berlalu pergi tanpa meminta maaf. Langsung tidak menoleh ke arah Qaseh. Pemuda itu juga nampaknya seperti mencari sesuatu. Qaseh yang memang seorang pemaaf tidak mempedulikan perasaan marahnya saat itu. Baginya, kehilangan Liza lebih penting!

          "Maafkan saya!" tiba-tiba Qaseh terdengar suara seorang lelaki dibelakangnya ketika dia sampai di pondok telefon itu. "Boleh saya guna telefon ini dulu?" lelaki itu bertanya kepada Qaseh.

          Namun, Qaseh yang sibuk mencari duit syiling di dalam tas tangannya hanya diam seribu bahasa.

          "Maaf cik! Boleh ke?" lelaki itu masih tidak putus asa bertanya pada Qaseh. Qaseh yang memang tengah kalut kerana kehilangan Liza dan perasaan marah kerana dilanggar tadi menjadikan Qaseh tidak sabar. Dengan segera Qaseh menoleh.

          " Awak ni kenapa? Tak nampak ke saya tengah sibuk ni? Kan kat sana tu ada lagi telefon!" marah sungguh Qaseh kepada pemuda itu.

          Apabila dia mendongak ingin memandang pemuda yang lebih tinggi daripadanya itu, Qaseh menjengilkan matanya. Qaseh terkejut. Jantungnya laju tak tertahan. Matanya bertentang mata pemuda itu. Semakin lama semakin kecil mata Qaseh yang terjengil tadi. Kali ini, airmatanya ingin menitis. Tetapi ditahannya. Mulutnya yang terbuka sikit dikatup kembali. Qaseh tersipu-sipu malu. Hah! itulah. ibu dah pesan banyak kali supaya bersabar. Dah jadi macam ni malu sendiri. Qaseh bermonolog sendirian.

          "Nur Qaseh Elena!" lembut suara itu menyebut nama penuh Qaseh. Qaseh termangu mendengar suara pemuda itu. "Shah!" balas Qaseh. Kedua-duanya diam seribu bahasa. Macamana dia boleh ada kat sini? Malunya aku! Qaseh masih lagi malu dengan sikapnya tadi.

***
        

Tiada ulasan:

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail