SHout






Isnin, 25 Julai 2011

Siapa aku dihatinya Siri 8

Selesai menunaikan solat Asar di surau hospital, Shah kembali semula ke bilik pesakit yang menempatkan Qaseh. Dilihatnya Qaseh sedang lena. Tidak sampai hati ingin mengejutkan Qaseh.

Shah mengambil suratkhabar yang ada di dalam bilik tersebut bagi menghilangkan kebosanan. Tidak sampai lima minit dia memegang suratkhabar tersebut, dia bosan kembali. Entah apa yang tidak kena dihatinya. Jiwanya kacau, runsing mengingatkan bicaranya bersama Qaseh tadi.

"Kenapa dengan aku ni?" Shah bertanya kepada dirinya sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

Mana tidaknya, belum pun sampai sebulan dia berjumpa semula dengan gadis idamannya itu. Dia telah berani meluahkan rasa cintanya kepada gadis itu. Dia takut Qaseh salah faham dengan niatnya yang sebenar.

"Dia bangun nanti, aku minta maaflah ngan dia." Shah mengingatkan dirinya.

"Shah!" tegur Qaseh. Shah yang sedang berfikir terkejut dengan teguran itu.

Sedari tadi Qaseh telah terjaga dari tidurnya. Dia perasan yang Shah sedang memikirkan sesuatu.

"Shah fikir apa?" tanya Qaseh.

"Boleh Qaseh tahu?" soal Qaseh lagi.

"Eh, tak ada apalah. Saja jer menung" balas Shah sambil mengukirkan senyuman dibirnya.

Ya, Allah! Senyumannya membuatkan sakit kepala aku nie hilang begitu sahaja. Sungguh agung ciptaanmu Ya Allah! bisik hati kecil Qaseh.

"Ada ker orang menung saja-saja? Qaseh tak pernah dengar pun." Qaseh sengaja ingin bergurau.

"Er ... ada ... sayalah! Hehehe ... " tersenyum Shah bila Qaseh melawak begitu.

Tiba-tiba datang seorang jururawat dan seorang doktor menuju ke arah Qaseh.

"Cik Qaseh, saya mahu memeriksa kepala Cik Qaseh yer." kata doktor sambil meminta jururawat membuka balutan di kepala Qaseh.

"Ouch!'" Qaseh terjerit kecil."Ops! Sorry! Sakit ker?" tanya jururawat tersebut.

Ish, jururawat nie. Aku jerit sebab sakit lah. Ingat suka suki jer ker aku nak jerit. Namun, tak terkeluar ayat itu dari mulut Qaseh memandangkan Shah ada disitu. Kalau tidak, lama dah kena marah jururawat tu.

"Awak ok Qaseh? " tanya Shah risau.

"Er ... saya ok! Tak pape. Sikit jer." Qaseh tersenyum kecil.

Doktor melihat dan membelek luka Qaseh, kemudian doktor menyuruh jururawat meletakkan ubat dan membalut semula luka tersebut.

"Alhamdulillah! Luka Cik Qaseh dah bertambah baik. Kesihatan Cik Qaseh pun tak ada masalah. Besok Cik Qaseh dah boleh keluar hospital." doktor itu berkata dengan penuh karisma dan yakin.

Lebar senyuman dibibir Qaseh. Begitu juga Shah.

"Terima kasih doc!" kata Qaseh dengan girang.

*************************************************************************************Qaseh Qaseh bersandar di sofa yang empuk di ruang tamu. Dia melihat sekeliling rumahnya. Rindu rasanya. Macam dah lama sangat tak balik. Fikirnya.

Dia pulang dijemput oleh Liza dengan kereta. Sewaktu itu, Shah masih lagi menemankannya di hospital. Dalam perjalanan pulang, sempat Liza menghantar abangnya, Shah ke stesen bas Shah Alam. Bila mengingati jejaka itu, hati Qaseh tak keruan. Rindukah dia?

Sempat Shah meminta maaf pada dia kerana meluahkan isihatinya terlalu awal. Raut wajah Shah pada waktu itu, penuh dengan perasaan bersalah.

"Shah! Qaseh tak kisah lah pasal tu. Cuma Qaseh minta Shah faham keadaan Qaseh. Qaseh masih tak terbuka hati untuk menerima cinta sesiapa pun lagi." terang Qaseh pada Shah.

"Andainya jodoh kita telah ditetapkan oleh yang Maha Esa, Insyallah kita akan disatukan juga. Shah percaya Qada dan Qadar Alalh s.w.t kan?" soal Qaseh pada Shah.

"Ye, Shah percaya. Shah doakan hati Qaseh terbuka untuk Shah." balas Shah. Ikhlas.

"Insyallah ... Jom! Liza dah sampai kat bawah." ajak Qaseh sambil mengangkat beg berisi bajunya.

Pada masa yang sama Shah juga ingin menolong mengangkat beg itu. Tangan Shah dan Qaseh bersentuhan. Qaseh merasakan getaran di hatinya. Begitu juga Shah.

"Ops, maaf!" Shah cepat-cepat menarik tanganya.

"It's ok dear! Tak sengaja kan ..." sengih Qaseh menutup gugupnya.

Dear? Aku salah dengar ker nie? kata hati Shah.

"Jomlah, Liza dah call banyak kali nie." ajak Qaseh.

"Nanti dia membebel macam mak nenek plak kang!" Qaseh berkata sambil memikir sikap Liza yang memang banyak mulut jika tidak sukakan sesuatu.

*************************************************************************************"Oit! Kau nie kalau tak mengelamun tak sah eh?" Liza mencuit pinggang Qaseh.

"Ah, ah lah kau ni! Sampai aku ada depan mata pun kau tak sedar kan!" Zizi mengiakan kata-kata Liza.

"Zizi! Wei, aku rindu sangat kat kau!" Qaseh terus meluru ke Zizi dan memeluknya.

"Wei! Aku tau lah kau rindu. Sudah-sudahlah. Lemas aku kau peluk aku camni.

" Zizi menolak tubuh Qaseh ke depan dengan perlahan.

"Eleh, tak rindu aku lah tu." Qaseh membuat muka sedih.

"Aik? Merajuk pulak? Yelah, yelah ... aku memang rindu kau pun. Meh sini" Zizi mendepangkan tangan seperti gaya seorang ibu yang ingin memujuk anaknya.

"Hish! Tak kuasa aku. Tak main lah merajuk-merajuk nie. Hehehe ..." Qaseh tertawa kecil melihat gelagat kawannya itu.

Mereka memang rapat macam adik beradik. Kalau seorang sedih yang lain semua juga akan bersedih.

"Zie, Liza ... ada perkara yang aku nak minta pendapat dari korang berdua. Boleh?""Apa?" serentak Zizi dan Liza menjawab.

p/s:maaf lambat keluar siri nie, bz sgt!

Tiada ulasan:

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail