SHout






Ahad, 26 Jun 2011

Siapa aku dihatinya Siri 4

          "Kau ni kenapa? Kenapa suka sangat ganggu kawan aku?" marah Liza kepada Saiful Azri. Liza tidak tahu kenapa budak lelaki itu suka sangat menggangu Qaseh. Hantar bunga dan coklat pada hari guru la...tulis nota dalam buku latihan dan macam-macam lagi.

          Saiful Azri atau lebih mesra dipanggil Rie adalah seorang pengawas di sekolah SMK Tunku Abdul Rahman Putra sebuah sekolah yang berada di Sbak Bernam iaitu sekolah baru Qaseh. Sebelum itu, Qaseh bersekolah di SMK Cheras. Dia bertukar sekolah kerana ayahnya yang merupakan seorang anggota polis mendapat arahan berpindah ke Sabak Bernam. Oleh itu, Qaseh terpaksa menukar sekolah bagi memudahkannya ulang-alik ke sekolah. Waktu itu Qaseh sudahpun berada di tingkatan 5 dan akan mengambil peperiksaan SPM.

          Heliza adalah orang pertama yang menegur Qaseh sewaktu di dalam kelas. Qaseh yang seorang pemalu gembira kerana ada orang yang sudi berkawan dengannya. Sejak itu, Qaseh dan Liza menjadi kawan baik. Dimana ada Qaseh disitu adanya Heliza. Kawan-kawan kata mereka macam belangkas. Tak boleh dipisahkan.

          "Wei Liza...relaks r...aku nak kawan ngan si Qaseh tu je. Yang kau sibuk-sibuk kenapa? Kan...Qaseh kan..." balas Azri yang sememangnya tidak puas hati dengan Liza yang sentiasa menyibuk setiap kali dia ingin meng'ayat' Qaseh.

          "Liza, dah lah tu. Tak baik lah kau layan dia macam tu. Tak pe lah, aku memang nak jumpa dia pun. Boleh kau tinggalkan kitaorang kejap? Please...tolong yer Liza." arah Qaseh kepada Liza agar pertengkaran antara Liza dan Azmi tidak berlanjutan.

          "Oke...tapi jangan lelama tau...dia ni miang! Kang ulat bulu naik daun susah kau nanti" kata Liza sambil menunjuk-nunjuk jari telunjuknya ke muka Azri. Geram si Azri melihatnya. Nasib baik lah ada si Qaseh fikir Azri, kalau tidak dah lama jari Liza kena gigit dengan si Azri. Liza berlalu pergi tetapi tidak jauh. Hanya memberi peluang pada Azri dan Qaseh berbicara

          "Awak nak apa yer? Kenapa suka sangat kacau saya? Awak ada hutang ngan saya ker? Kalau ada bayarlah sekarang. Pasni tak yah nak ikut-ikut saya lagi. Rimaslah." perli Qaseh kepada Azri sambil menjeling.

          "Awak...kenapa marah sangat ni? Saya ni nak berkenalan dengan awak jer...awak tuh yang tak nak layan saya. Terpaksalah saya buat macam tuh. Kalau tak, awak tak nak pun bercakap dengan saya macam ni kan. Takpe...tak kisah awak marah pun...awak lagi comel kalau marah. Lagi satu, janganlah jeling-jeling saya macam tuh. Nanti cair saya tau!" Azri membalas dengan memandang tepat ke dalam mata Qaseh.

          Entah kenapa, gadis itu amat memikat hatinya. Pertama kali melihat gadis itu diperkenalkan sewaktu di perhimpunan sekolah membuat dia memberontak untuk kenal dengan lebih rapat lagi. Ada aura dari gadis itu yang dia sendiri tidak dapat tafsirkan.

          Bagi Azri, Qaseh bukanlah taste dia. Dia lebih suka pada gadis yang lebih moden dan bersolek. Namun, dia sendiri pelik bila hatinya terpikat pada Qaseh, gadis yang sederhana berkulit sawo matang dan agak kolot baginya.

          Mana taknya, pergi sekolah berbaju kurung dan bertudung. Sedangkan murid perempuan lain dan Liza sendiri tidak bertudung. Sekolah tidak mewajibkan pun. Tetapi, wajah ayu gadis itu dan sikapnya memang memikat hatinya.

          "O...awak nak berkenalan ye. Okey lah...kita mulakan semula okey. Hai! saya Qaseh, awak?" kata Qaseh sambil menghulur tanganya kepada Azri.

          "Saya Saiful Azri, boleh panggil Rie saja." Azri membalas huluran Qaseh dan mengenggam tangan Qaseh yang lembut sambil tersenyum lebar. Sewaktu tangannya menyentuh tangan Qaseh hatinya bergetar kencang. Dia dapat rasanya getaran itu. Liza hanya melihat dari jauh dengan muka yang masam mencuka.

***

          "Awak..."Qaseh memanggil Azri dengan lembut. Kini Azri adalah kekasih hatinya. Sejak peristiwa di belakang sekolah 6 tahun lalu mereka telah menjadi rapat dan menjadi pasangan kekasih yang paling setia dan bahagia pada pandangan kawan-kawan mereka.

          "Ye, awak...kenapa? tanya Azri pada Qaseh. Dia senang bila Qaseh memanggilnya begitu.

          "Kenapa awak tak bagitahu saya yang awak ada memohon SPA? Kenapa tak ajak saya sekali?" soal Qaseh yang berkecil hati kerana mengetahui bahawa kekasihnya itu memohon pekerjaan di SPA tanpa pengetahuannya.

          Qaseh mengetahui perkara tersebut dari ibu Azri. Azri telah pun mendapat tawaran pekerjaan dan dia kena melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma dalam bidang tersebut sebelum dia diterima bekerja. Azri akan dihantar ke Sabah, negeri di bawah bayu.

          Tidak pernah Qaseh terfikir yang dia akan berpisah dengan Azri sebegitu jauh. Baginya, Azri adalah segala-galanya. Dia sanggup buat apa sahaja untuk menjaga hati Azri, agar Azri sentiasa dekat dengannya. Qaseh juga telah mengubah penampilannya dari kolot ke pakaian moden. Dari bertudung, dia membuka tudungnya. Semunya kerana Azri suka melihat rambutnya yang lurus semulajadi itu.

          Dia juga tidak sanggup ditinggalkan lelaki itu, kerana segala-galanya telah diserahkan kepada lelaki itu. Termasuk maruahnya sekali.

          "Awak, janganlah risau okey. Saya akan selalu call dan sms awak. Senang-senang nanti kita boleh YM kan..."pujuk Azri. Baginya, tidak mungkin dia akan melupakan kekasihnya itu yang telah banyak berkorban untuknya. Baginya, sepanjang menjadi kekasihnya Qaseh adalah seorang yang mendengar kata dan sentiasa menjaga hatinya.

          Azri teringat malam kejadian hitam yang meragut maruah Qaseh. Ya! Dialah yang telah mencalit kesan hitam di dalam hidup Qaseh. Pada malam menyambut Hari Kemerdekaan tersebut, Azri telah mengajak Qaseh ke Disco di Ibu Negara bersama kawan-kawannya.

          Penangan air 'syaitan' yang di minumnya ditambah dengan gurauan rakan yang mengatakan aweknya amat seksi malam itu membuatkan nafsunya mengelodak di jiwa. Pulang dari disco tersebut Qaseh menghantar Azri pulang ke rumah.

          Oleh kerana cuti Merdeka tersebut jatuh pada hari Ahad, bermakna hari Isnin berikutnya adalah hari cuti bagi menggantikan hari cuti umum yang jatuh pada hari Ahad. Ibunya tiada dirumah kerana pulang ke kampung. Di kesempatan itu, Azri yang telah mabuk mengajak Qaseh bermalam dirumahnya. Qaseh yang pada awalnya menolak ajakan Azri menurut juga kerana risau melihat keadaan Azri tanpa mengetahui agenda Azri.

          Pada awalnya, Qaseh tidur di bilik Azri. Namun setelah mendengar erangan Azri, Qaseh keluar untuk menjenguk keadaan Azri. Melihat Azri yang tidak lena tidur, Qaseh mengambil keputusan untuk tidur di atas Karpet manakala Azri di atas sofa.

          Azri yang melihat Qaseh lena di atas karpet, datang dan baring disebelah Qaseh. Dengan perlahan-lahan dia memeluk pinggang Qaseh. Qaseh yang merasa sesuatu merayap di pinggangnya bangun dengan keadaan terkejut.

          "Apa ni awak?" marah Qaseh pada Azri. "Alah sayang nie, saya peluk je! Bukan luak pun...."balas Azri dengan pandangan yang penuh bermakna.

          "Saya tak sukalah awak. Awak tu mabuk. Dah lah, saya tidur dalam bilik je!" Qaseh bangun sambil menolak tubuh Azri ke tepi.

         Namun, sepantas kilat Azri menarik tangan Qaseh dan Qaseh jatuh terduduk di dalam pelukan Azri. Azri rakus merayap di leher dan dada Qaseh. Qaseh yang terkejut dengan perbuatan Azri menolak Azri sambil merayu.

          Tetapi, tenaga lelaki Azmi tidak dapat dikalahkan oleh Qaseh. Azmi semakin rakus dan menolak Qaseh hingga Qaseh terlentang di karpet. Qaseh cuba berpusing tetapi Azmi sekali lagi dengan pantas menekan badan Qaseh.

          Qaseh meraung ketakutan dan kesakitan. Tidak pernah Azri melayannya sebegitu rupa. Dia tidak lagi kenal siapa dihadapannya. Baju nya yang ketat dan menampakkan susuk tubuhnya direntap oleh Azri dengan kasar.

          Kini, Qaseh tidak dapat berbuat apa-apa. Dia hanya menangis, merayu dan meraung kesakitan. Maruah yang dijaga hanya untuk seseorang yang halal menyentuhnya kini telah hilang dalam sekelip mata.

          Lamunan Azri terhenti dengan pertanyaan Qaseh. "Awak? Awk? Awk dengar tak apa yang saya cakap ni?"

          "Hah! ye...ye...awak tanya apa tadi?"Azri berpura-pura lupa. "Awak ni kenapa? Saya tanya awak bila awak nak pergi daftar kat Sabah tuh? Bila flight awak kesana?"

          "O...minggu depan hari Rabu." jawab Azri dengan selamba. "Rabu minggu depan? Kenapa cepat sangat? Dahlah tak bagitau saya awak dapat tawaran tu. Ni pulak dah nak berangkat...herm..."nada yang keluar dari mulut Qaseh amat menyentuh hati Azri.

          Namun, Azri tidak dapat berbuat apa-apa kerana itu kehendak ibunya yang menginginkannya bekerja dengan jabatan kerajaan. Bagi ibunya, bekerja di sektor awam lebih terjamin berbanding bekerja di sektor swasta.

Tiada ulasan:

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail