SHout






Isnin, 12 Mac 2012

Sayangkah kita pada ibu?

Assalamualaikum...

Jika ibu anda sakit, tidak boleh berjalan, sanggupkah anda mengendong ibu anda seperti di dalam gmbr? Cuba bayangkan saat kita masih baru lahir dan tidak pandai berjalan...ibu sanggup mengendong kita kesana sini...berbagai2 aksi...di tepi dibelakang...ditengah...betulkan...

Jadi, sebagai seorang anak...cuba kita bayangkan...bagaimana kasihnya ibu kita menjaga kita....bolehkah kita menjaga mereka seperti yg telah mereka buat? Tolonglah kawan2....jgn jadikan kata2 'Seorang ibu boleh menjaga sepuluh anak, seorg anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu' sebagai sesuatu yg benar...

Tanya hati, pasti kita pun tak sampai hati melihat ibu kita bersusah payah sebenarnya....cuma kekadang hati itu tertutup oleh ego dan sikap pentingkan diri sendiri...

Gambar yang memaparkan seorang lelaki tua membawa ibunya untuk mendapatkan rawatan di hospital telah menyentuh hati jutaan pengguna internet.


Gambar tersebut telah dirakam oleh seorang pelajar institusi pengajian tinggi yang menyaksikan anak dan ibu itu di Pusat Perubatan Chi Mei di Taiwan.

Setelah dimuatnaikkan ke internet, gambar itu menjadi popular dan hangat dibicarakan.


Dalam tempoh tiga hari , topik yang paling hangat dibincangkan dalam talian ialah "Siapakah Lelaki Itu?". Beribu-ribu pengguna internet berusaha mencari identiti lelaki itu.


Pencarian itu berakhir apabila identiti lelaki berusia 62 tahun itu didedahkan. Lelaki yang dikenali Ding Zhu Ji itu merupakan bekas pegawai Biro Penyiasatan Kementerian Kehakiman yang berpangkalan di Tainan.


Bekas rakan sekerja beliau memberitahu Apple Daily bahawa Ding memohon untuk bersara awal kerana mahu menjaga ibunya pada tahun 2007, setahun selepas bapanya meninggal dunia. (Had umur persaraan wajib di Taiwan ialah 65.)


Ibu Ding berusia 85 tahun mengalami kecederaan di kakinya bulan lepas dan ketika gambar di atas dirakam, ibu Ding sedang menunggu giliran untuk rawatan susulan.


"Kami tidak terkejut. Beliau anak yang penyayang dan taat kepada ibu bapa," kata seorang bekas rakan sekerja Ding. - DCM


Sumber : Harakah


Published with Blogger-droid v2.0.4

2 ulasan:

einz berkata...

mudah2an einz mampu jd anak spt Ding >,<

NoorBieLover berkata...

bertuah si ibu dapat anak mcm Ding..1 dlm 1000 nk jumpa ank mcm dia.

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail