SHout






Ahad, 30 Oktober 2011

The Cave of The Golden Rose

Assalamualaikum semua...

Masing2 penat berjalan dihujung minggu ya!. Qaseh dua hari nie, duduk rumah saja. Malas nak keluar kemana-mana. Simpan duit untuk balik kampung hujung minggu nanti. Maklumlah, nak sambut Aidiladha disana. Kalau berjalan jawabnya kena keluar duit...bila keluar duit...duit pun habis...bila duit habis...tak boleh balik kampung...bila tak boleh balik kampung...Qaseh nangis...heheh...(panjang lebar plak)


Oklah, straight to the point...untuk menenangkan otak yang serabut nie...bila mana memikirkan esok nak kerja dan akaun koperasi tak siap2 lagi...Qaseh nak ngadap cerita lagenda 'THE CAVE OF THE GOLDEN ROSE'...

Hah!! Korang semua mesti tau cerita nie kan...

Cerita ni memang kegemaran Qaseh sejak dulu lagi. Tak salah Qaseh waktu tu Qaseh masih bersekolah...tapi tak ingat rendah ker menengah....tapi yang paling Qaseh ingat...Qaseh sanggup tunggu depan tv tak makan sebab nak tengok cerita nie, takut terlepas...

Cerita nie memang sweet sangat...

ASAL USUL

Cerita Fantaghiro (dikenali sbg The Cave of The Golden Rose ) ini adalah siri filem fantasi dari Itali yang dibuat berdasarkan cerita Italo Calvino's Fanta-Ghiro the Beautiful.

Siri ini terdiri daripada lima filem televisyen yang dikeluarkan antara tahun 1991 dan 1996. Ia dihasilkan oleh Reteitalia Productions dan diarahkan oleh Lamberto Bava, dan difilemkan di Republik Czech dan Republik Slovak. Musiknya pula ditulis oleh Amedeo Minghi. Siri ini adalah berkenaan kisah dongeng dan fantasi, puteri, putera, ahli-ahli sihir, ahli sihir dan haiwan bercakap. Lagu tema siri 'Mio Nemico (Musuh saya) pula dikarang oleh komposer Amedeo Minghi.

Siri ini telah dialih ke banyak bahasa iaitu bahasa Czech, Slovak, Bahasa Inggeris, Perancis, Poland, Jerman, Sepanyol, Hungary, Ukraine, Bulgaria, Sinhala, Georgia dan Rusia. 


SINOPSIS CERITA 1

Fantaghirò adalah anak bongsu daripada tiga puteri yang dilahirkan oleh Raja pahlawan. Walaupun cantik dan bijak, dia membawa banyak masalah kpd keluarganya kerana dia bertentangan dengan semua yang dijangka bagi seorang wanita di dalam kerajaan beliau, bijak, sukakan cabaran dan derhaka, yang menyebabkan bapanya meradang. Satu hari, Raja pahlawan menerima jemputan dari musuhnya iaitu Raja Romualdo untuk perang tanding yang berpotensi boleh menamatkan peperangan berabad lama yang telah berlaku di antara kedua-dua kerajaan. Raja pahlawan kemudian mengetahui bahawa seorang daripada anak-anak perempuannya boleh memenangi pertandingan tersebut. Fantaghirò melihat ini sebagai peluang untuk beliau untuk membuktikan dirinya.


SINOPSIS CERITA 2

Fantaghirò dan Romualdo ingin berkahwin, tetapi perkahwinan mereka ditangguhkan apabila menerima berita bahawa bapa Fantaghirò telah diculik oleh Ratu Hitam. Rayu Hitam menuntut bahawa Fantaghirò dan Romualdo tunduk kepada pemerintahan beliau, tetapi mereka enggan dan Romualdo mengisytiharkan perang. Beliau dan tenteranya, meninggalkan Fantaghirò, yang telah bersumpah tidak mengangkat senjata lagi seumur hidupnya. Walau bagaimanapun, Fantaghirò telah memungkiri janji.

SINOPSIS CERITA 3

Ahli sihir jahat Tarabas mendapat tahu bahawa kerajaannya yang berkuasa akan dikalahkan oleh seorang kanak2 iaitu anak raja tidak lebih daripada 10 tahun. Dia akhirnya memerintah pahlawan tanah liat untuk menculik anak-anak raja di dunia. Apabila anak saudara Fantaghirò menjadi sasaran, Fantaghirò dan Romualdo melindungi mereka daripada askar tanah liat yang menyerang. Walau bagaimanapun, semasa perjuangan Romualdo terjatuh ke dalam sungai yang disihir dan bertukar menjadi batu. Fantaghirò kemudian mendapat tahu bahawa dia perlu mencari Tarabas jika dia mahu menyelamatkan Romualdo kekasihnya. 


SINOPSIS CERITA 4

Awan hitam bergerak di muka bumi untuk memusnahkan segala-galanya yang ia sentuh. Apabila awan hitam hampir samapai ke istana Fantaghirò, dia dan pasukan dengan Putera Parsel berniat untuk menjejaki asal usul  awan hitam menghentikannya. Sepanjang perjalanan, Fantaghirò berjumpa semula dengan Ahli Sihir Tarabas dan kekasihnya Puteri Anjelica, yang bersetuju untuk membantu mereka di dalam usaha mereka.


Raja Romualdo


So...sekurang2nya korg dah tau serba sedikit cerita ni kan...skung ni kita sedang tgk cerita yang ketiga...actually cerita ni ada 5 siri..tapi sinopsis yg kelima Qaseh tak ingat sangat....Per lagi...jom layan...


p/s: suka tgk hero dia...hehehe (dah tua agaknya)
 

1 ulasan:

Cik Cura berkata...

qaseh, ni feveret cite i gak
baru tengok tadi.
i tengok masa sekolah rendah
sanggup tak ikut parent kuar coz nak tengok cite ni
tak sabar nak tunggu next week coz ada tarabas=D

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail