SHout






Khamis, 20 Oktober 2011

Muzium Bank Negara 1

Assalamualaikum...

Semua sihat ker hari nie??? Seharian Qaseh tak update belog kan...huhhu...bukan tak nak update...but busy sangat hari nie...
untuk pengetahuan korg...hari nie Qaseh ada lawatan di Muzium Bank Negara atau dikenali sebagai Sasana Kijang. Apa yer ada kat sana?? Menarik ker?? Sangat menarik...korang mesti teruja sangat2...yang lebih menariknya...bangunan tersebut dibina berasaskan kaca dan titanium...dan ia adalah bangunan pertama di Malaysia yang menggunakan titanium.

Yang lebih membuatkannya menarik ialah, warna Titanium nie berubah mengikut suhu...jadi korg leh tgk sendiri gambar2 bangunan nie sewaktu pagi, tengahari, petang dan senja...sangat cantik dan menakjubkan...

Tambah menarik lagi ialah bangunan ini diilhamkan dari sejenis siput...yg dahulunya juga mempunyai nilai seperti matawang...siyes...Qaseh masuk bangunan nie dgn keadaan teruja sangat...korg mesti tgk sendiri...sbb muzium nie dah dibuka untuk org ramai bermula Oktober 2011.
Hah...ini juga salah satu keunikan di Muzium ini...tangga ini diilhamkan dari sejenis siput jugak...apa yg menarik...setiap darjah tangga ini adalah berbeza bagi menampungnya kerana dan ia tidak disokong oleh mana2 besi.

Korang nak tau lebih lanjut??? Qaseh sambung entri selepas ini...

2 ulasan:

Selendang Merah berkata...

tu diaaa...cantik2..a'ah ada macam siput.

fiQ'Ra berkata...

pening dok nek turun tangga.. haha

 

Template blog dihasilkan oleh alif ismail